Banany a cukrzyca

2 min czytania

Banany to owoce znane każdemu. W sklepach dostępne są przez cały rok, a ponadto mają niewysoką cenę. Czy jednak każdy może je spożywać? Przeczytaj nasz artykuł i sprawdź, czy banany są odpowiednim produktem dla cukrzyków!

Właściwości odżywcze banana

Banany są owocem wysokokalorycznym, gdyż w 100 g zawierają około 99 kcal. Z drugiej strony zawierają również cenne witaminy i minerały. Oznacza to, że jedząc je, nie spożywamy tylko kalorii, ale i ważne składniki odżywcze.Banany są bogatym źródłem potasu, magnezu, antyoksydantów pod postacią karotenoidów i witaminy C. To sprawia, że banany absolutnie nie mogą być uznane za produkt, dostarczający pustych kalorii.

Wpływ banana na nastrój

Warto wiedzieć, że banany mają pozytywny wpływ na nastrój, ponieważ zawierają tryptofan, czyli aminokwas będący niezbędnym budulcem serotoniny, zwanej „hormonem szczęścia”. Wszystko to sprawia, że owoc ten powinien zostać włączony do diety osób z cukrzycą.

Kryteria prawidłowego wyboru banana w cukrzycy

Według diabetologów i dietetyków najlepsza dieta dla diabetyka to taka, która ma niski indeks glikemiczny. Pokarmy o wysokim IG powodują gwałtowny wzrost cukru we krwi po posiłkach, a następnie jego szybki spadek. Przez to bardzo trudne jest utrzymanie prawidłowego stężenia glukozy.

Wbrew powszechnej opinii, indeks glikemiczny bananów nie jest wysoki, choć między poszczególnymi produktami jego wartość może być różna. Najważniejszym czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę przy zakupie bananów dla osoby z cukrzycą, jest ich dojrzałość. Upewnij się, że wybierasz owoce, które nie są w pełni dojrzałe, gdyż mają one niższy IG. Banan zielony ma IG na poziomie około 30, natomiast dojrzały owoc 51. Za wysokość IG bananów odpowiada zawarta w nich skrobia oporna. Przedłuża ona uwalnianie energii, co zapobiega nagłemu skokowi cukru we krwi. Dodatkową korzyścią jest jej pozytywny wpływ na mikrobiom jelitowy.

Towarzystwo dla banana na talerzu cukrzyka

Zjedzenie banana jako indywidualnej przekąski nie jest dobrym pomysłem. Zapewniając mu jednak towarzystwo odpowiednich produktów można przygotować zdrowy, pełnowartościowy posiłek. Dążąc do utrzymania stabilnego poziomu cukru we krwi, należy dostarczać do organizmu diabetyka węglowodanów, białek i tłuszczów. Posiłki powinny zawierać również błonnik pokarmowy, który spowalnia uwalnianie glukozy do krwiobiegu. Warto także używać przypraw, które pomagają utrzymać prawidłowy poziom cukru, np.  cynamonu.

Banan w podstawowym wydaniu przy cukrzycy

Najprostszym sposobem na włączenie banana do drugiego śniadania jest zestawienie go ze źródłem białka (np. jogurtem naturalnym, jogurtem greckim, jogurtem kokosowym bez dodatku cukru, kefirem czy naturalnym skyrem) i zdrowymi tłuszczami (np. migdały, orzechy włoskie lub awokado), błonnikiem (płatkami owsianymi, kaszą gryczaną) oraz cynamonem.

Pomimo tego, że banany doskonale nadają się do smoothie i w połączeniu z powyższymi składnikami tworzyłyby smaczny napój, to płynna konsystencja powoduje szybsze wchłanianie cukrów i znacznie krótszy okres sytości.

Przepis na placuszki bananowe

Do przygotowania placuszków potrzebne będą:

  • banan – 60 g,
  • jajko – 1 sztuka,
  • płatki owsiane – 50 g,
  • jogurt naturalny – 60 g,
  • serek wiejski naturalny lub skyr naturalny – 80 g,
  • cynamon – pół łyżeczki,
  • owoce (truskawki, maliny lub borówki) – 50 g.

Płatki owsiane należy zmielić na mąkę. Następnie w blenderze zmiksować ją z jajkiem, bananem i jogurtem. Powstałą masę smażyć na patelni bez dodatku tłuszczu na złocisto z obu stron. Podawać polane serkiem wiejskim, posypane owocami i oprószone cynamonem.